tirsdag den 1. december 2015

Jullerup Færgeby Forever

Min glæde ved det danske sprogs mange pudsigheder blev utvivlsomt vækket allerede i min helt tidlige barndom. I hvert fald er mit allerførste barndomsminde, at jeg sad sammen med min storebror og så Jullerup Færgeby. Det var i december 1974, og jeg var 2½ år gammel! Nogen år senere fik jeg en plade med sange og "hørespil" fra kalenderen, og den blev spillet på ALLE tidspunkter af året i mit barndomshjem.
Som barn synes jeg universet var trygt, sjovt og hyggeligt. Og som voksen kan jeg jo høre, at humoren, ja nærmest hele handlingen først og fremmest handler om leg med sproget: Mange af personerne har sjove navne, der relaterer til det maritime: Kaptajn Gus, Fyrmester Holm, Kalle Kulmule etc. Og Kaptajn Gus, den pensionerede sømand, går konstant rundt og fortæller (sø)røverhistorer til de nsygerrige børn, Anton, Kaja, Knud, Vera og Jonas (som hurtigt kaldes "44", da han bor i nummer 44). I hvert afsnit synger børnene sangen "Det kan du få for en krone" et par gange, og denne kendingsmelodi er det skønneste nonsens: "Fire strømper uden fod/en tomat så rød som blod/og en gammel gulerod/kan du få for en krone". En anden sang fra kalenderen der også leger med det sluddervorne er sangen med omkvædet "Jeg ventede på bussen i mine unge år, men bussen var forsinket og alting gik i skår", der er en duet mellem operasangeren Ulrik Cold og Maria Stenz og er et virkelig morsomt piss-take på datidens dansktop-schlagere. Og en personerne i serien taler simpelt hen gennemført sort, nemlig buschaufføren Jens Peter Bus, der dagligt tonser igennem byen med sin fiskebus. Kalenderen har ingen egentlige skurke, men Jens Peter Bus, hvis bus der står EEC på repræsenterer altså det onde EF og vælter Gus gallionsfigurer og forstyrrer i det hele taget livet i den idylliske havneby, er det nærmeste vi kommer på en skurk. Kaptajn Gus kalder ham da også "en skvadronør", og da lille Knud spørger, hvad "en skvadronør" betyder, svarer Anton med en fed børnelogik "Det er sådan en som Jens Peter Bus".
Jullerup Færgeby er en old school klassiker fra de glade monopoldage. Vi har den på dvd herhjemme, og jeg viste et par afsnit for Anna sidste år, og hun responderede ok, men jeg er bange for, at hun allerede i år vil finde den lidt kedelig og stillestående sammenlignet med hvad hun ser på Ramasjang, og det vil næsten ikke være til at bære for hendes far.
Og en skvadronør betyder i øvrigt en pralhals...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar